Fra isolation til positivitet

Vi har ikke haft nogen smittede på stedet, og gør rigtig meget for at undgå det!

Hvis elever har været ude uden opsyn, bliver de sat i frivillig karantæne på stedet. Vi har omarrangeret og ombygget flere huse til formålet, som ligger i udkanten af området. Hvis elever og ansatte vil tale med de karantæneramte, foregår det med afstand – grundig afstand – med 2 x afspærringstape og opsyn. Det går heldigvis godt. De karantæneramte får hyppigt besøg, og der foregår megen sjov og ballade på hver side af afspærringstapen.

Vi er fuldt ekviperede i værnemidler, og har lavet retningslinjer for mange scenarier her på stedet, hvis der kommer smitte ind. Vi håber dog fortsat at undgå det, men erkender at muligheden er der; især da pædagoger og andre ansatte hver dag tager hjem, og dermed bliver udsat for smittefare, samt kan bringe smitte til stedet. Da det naturligvis ikke er muligt for alle ansatte at bo og opholde sig på stedet, tager vi alle de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, der er muligt. Især afstand og afspritning er opmærksomhedspunkter. Vi håber dog alle på, at vi snart kan spise sammen igen, at vi sammen kan hygge med en god film i sofaen, at vi sammen kan dyrke fitness i vores fitnesscenter—og at vi kan komme ud sammen igen; for svømmehal og fritidsaktiviteter ud af huset, har vi altid benyttet os meget af.

Langt de fleste elever har ikke været på hjemmebesøg, siden COVID-19 brød ud og det kræver et nøje tilrettelagt og spændende program – både i hverdagene og i weekenderne. Pædagogerne og ledelsen på stedet, klør på med krum hals, og finder på de skøreste tiltag, for at fastholde elevernes interesse og mindske savnet til familien. Vi har aftalt, at vi ikke vil se dette som noget negativt, men tvært om se det som en unik mulighed for at have alle eleverne samlet og lave noget SAMMEN – HVER FOR SIG! Det har både pædagoger og elever heldigvis omfavnet, og de er gået glad ind i opgaveløsningen.

Sidste weekend gik opholdsstederne sammen om at afholde ”sports-weekend”. Det krævede noget planlægning, for at det kunne lade sig gøre, indenfor rammerne om hvad der er tilladt med afspritning og afstand. Det blev dog en helt fantastisk weekend, hvor både elever og pædagoger viste, at de kunne stå sammen og have det aktivt sjovt med hinanden – uden at røre eller komme for tæt på… Både elever og pædagoger var efterfølgende enige om, at det sjoveste var at spille fodbold med maske på, og med 2 meters mellemrum imellem spillerne. Det var udfordrende, og det krævede viljestyrke, udholdenhed og ikke mindst selvkontrol. Alle gav sig 100%, og søndag aften var alle elever trætte, og flere øjne bukkede tidligt under efter (endnu) en helt forrygende weekend med COVID-19.

[Tilbud fra Dagskolen i Tvind]

Skoletilbud · 7. – 10. klasse

Folkeskolens Afgangsprøver

STU af høj kvalitet