Pædagogisk tilgang · Pædagogiske principper

Vores målsætning er at skabe løsninger

Vores målsætning er at hjælpe den enkelte elev til at virkeliggøre sine ønsker og drømme – og hjælpe eleven til at forstå, at der kun kommer løsninger gennem en indsats, gennem flid, gennem tålmodighed og ved at prøve igen og igen og blive ved, til det lykkes. Derfor fokuserer vi ikke på problemerne i hverdagen, men på deres løsning.

Vores målsætning er også at få dig som ny elev til at forstå, at det aldrig nytter at tro, at det er de andre, der er skylden til, at noget går galt eller at det hele  ikke lige lykkes. Det hedder ikke, at det er de andres skyld, eller at det er lærerens skyld.

 

Individuelle Uddannelses– og Udviklingsplaner

Alle elever har en individuel Uddannelses- og Udviklingsplan med beskrevne mål og delmål indenfor faglig, social og personlig udvikling.

 

Om og om igen · Positivt livssyn

Et positivt livssyn får man kun, når hverdagen bliver humørfyldt, oplevelsesfyldt, fyldt med aktioner og fyldt med resultater. Derfor hedder det: prøv igen, og om igen. Det er gennem dine egne handlinger – sammen med kammeraterne – at livet vindes. Vores målsætning er, at du får et positivt livssyn, fordi du oplever mange sejre i dit skoleliv, i dit fritidsliv og på hjemmefronten.

 

Fast struktur · Gode traditioner

Dagskolen har en lang række faste rutiner og gode traditioner, som udgør skolens struktur. Denne faste struktur bryder vi ind imellem med højdepunkter, der som prikken over i´et får den enkelte elev til at blomstre.  Målsætningen er, at vores skole skal kunne rumme elevernes mangfoldighed og at lærerne skal kunne leve op til den fleksibilitet, der kræves, når skolen skal være rummelig.

 

Praktiske fag og projekter

Vi laver mange projekter, hvor elever, som ikke har så meget mod på det teoretiske komme til at bruge deres hænder. De praktiske opgaver er forbundet med teoretisk undervisning. Gennem hele året går de praktiske opgaver hånd i hånd med teoretisk undervisning. Små eller større doser, alt fra 8 minutter til flere timer med dansk, matematik og andre skolefag er på planen.

Eleverne kan derfor ofte mærke en stor fremgang både inden for de praktiske fag, men særligt meget inden for de grundlæggende skolefag.

 

Trygt og positivt miljø

Gode relationer og tryghed opnås i høj grad ved at vi har faste strukturer og tydelige rammer på skolen. De unge ved, hvad de kan regne med, og på den måde kan mange unødvendige konflikter undgås. Der er mange aktiviteter at vælge mellem, indenfor en fastlagt ugestruktur.

De fleste elever undervises i mindre grupper, hvor de trive socialt og hvor de har mulighed for at få den nødvendige støtte fra deres lærer.

Relationskompetence og mentalisering skoletilbud

Godt humør og rummelig social kravlegård på Tvind

Relationskompetence og mentalisering skoletilbud

Mange aktiviteter og højt til himlen

Det er gennem dine egne handlinger – sammen med kammeraterne – at livet vindes.

Kære anbringelses-konsulenter, socialrådgivere og samarbejdspartner.

COVID-19 virus har stillet os alle i en vanskelig situation, som vi ikke før har oplevet. Der er brug for, at vi passer på hinanden, og der er brug for, at vi i solidaritet med de svage, både i vores eget samfund og i resten af verden, gør alt vi kan for at komme på den anden side. Vi er dog klar over, at mange er berørt af dette og at det kan have store fatale konsekvenser, hvis der ikke bliver reageret på de råb om hjælp der kommer fra både hele familier enkeltpersoner.

 

Hvis der er brug for det, vil vi meget gerne hjælpe! Vi sidder klar på telefonen med gode råd og et tilbud om aflastning eller botilbud – både med det samme og på sigt.

 

For at høre mere om hvad vi kan tilbyde i Dagskolen, opholdsstedet og Botilbuddet PTG, kan vi kontaktes på følgende telefonnumre eller på mail: Socialraadgiver@Tvind.dk.